Brev:
Tyvstart på mad og varieret frugtmos
6. januar 2010
Alder:
5 mdr.
Tyvstart på mad og varieret frugtmos
Hej Helen
Jeg havde også lige et spørgsmål om kost.
Du har skrevet nogle rigtig gode breve om mad og dagsrytmer for børn i 6 mdr. alderen, som jeg har læst med interesse. De er rigtig gode.
Mit spørgsmål er, hvor vigtig 6 mdr. –grænsen er? Her tænker jeg på, om jeg evt. må tyvstarte med rugbrødsbjælker og frugt i hånden, om jeg må variere grøntsagsmosen alt det, jeg vil, allerede nu (undtagen rødbede, fennikel mv.) - og hvis jeg indfører morgenmad snart, om hun så må få øllebrød?
Med hensyn til frugtmos, så er Mie rigtig glad for at spise det – uden at det går ud over hendes vilje til at spise grød, grøntsagsmos mv. Hvor meget er det passende at give hende til et mellemmåltid, f.eks. når hun står op fra sin middagslur? Og man kan vel i princippet lave frugtmos af alle slags frugter?
Jeg har prøvet de traditionelle med æble og pære, din æblepapaja mos fra babykøkkenet var et hit, og i dag spiser hun æble-kiwi mos. Så længe jeg kan koge og blende det, er der så nogle frugter jeg skal undgå?
Mange hilsner
Mies mor