Tyvstart på mad og varieret frugtmos

6. januar 2010

Alder:
5 mdr.

Tyvstart på mad og varieret frugtmos

Hej Helen

Jeg havde også lige et spørgsmål om kost.

Du har skrevet nogle rigtig gode breve om mad og dagsrytmer for børn i 6 mdr. alderen, som jeg har læst med interesse. De er rigtig gode.

Mit spørgsmål er, hvor vigtig 6 mdr. –grænsen er? Her tænker jeg på, om jeg evt. må tyvstarte med rugbrødsbjælker og frugt i hånden, om jeg må variere grøntsagsmosen alt det, jeg vil, allerede nu (undtagen rødbede, fennikel mv.) - og hvis jeg indfører morgenmad snart, om hun så må få øllebrød?

Med hensyn til frugtmos, ...

Annonce

... så er Mie rigtig glad for at spise det – uden at det går ud over hendes vilje til at spise grød, grøntsagsmos mv. Hvor meget er det passende at give hende til et mellemmåltid, f.eks. når hun står op fra sin middagslur? Og man kan vel i princippet lave frugtmos af alle slags frugter?

Jeg har prøvet de traditionelle med æble og pære, din æblepapaja mos fra babykøkkenet var et hit, og i dag spiser hun æble-kiwi mos. Så længe jeg kan koge og blende det, er der så nogle frugter jeg skal undgå?

Mange hilsner
Mies mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Kravlegård - køb af kravlegård

Nogle familier lever fint uden en kravlegård, hvor andre familier har stor glæde af at anskaffe sig en sådan.

En kravlegård kan være praktisk, når du skal i bad, står og laver mad, måske er nødt til at gå i kælderen med vasketøj... Kravlegården giver dig mulighed for at lægge dit barn et trygt sted, hvis du ikke lige kan holde øje med barnet i nogle minutter.

I nogle familier virker kravlegården også som et trygt, genkendeligt og dejligt sted at finde ro. Hvis der...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.